Föreningens porttelefoner är till för att du enkelt och tryggt ska kunna släppa in dina besökare. Systemet är aktiverat dygnet runt, men fungerar lite olika beroende på tid på dygnet.
Så fungerar porttelefonen
Dag (07:00–21:00) – via namnlistan
- Tryck på första knappen (uppe till vänster).
- Bläddra med pil upp/pil ner tills du hittar rätt namn.
- Tryck på ”Ring” (knapp 3).
- Den boende får ett samtal och kan öppna porten genom att trycka på 5 på sin telefon.

Kväll/natt (21:00–07:00) – via telefonnummer
- Tryck på knapp ”B”.
- Slå det nummer som är kopplat till den boende.
- Porttelefonen ringer upp direkt.
- Den boende får ett samtal och kan öppna porten genom att trycka på 5 på sin telefon.

Tips: Spara porttelefonens nummer (08-400 157 98) i mobilen under t.ex. ”Porten”. Då ser du alltid vem som ringer.
Vanliga frågor
Jag syns inte i porttelefonen – vad gör jag?
Kontakta styrelsen och meddela att du vill stå med i systemet.
Jag har bytt nummer – hur gör jag?
Kontakta styrelsen och ange ditt nya telefonnummer.
Hur öppnar jag porten om jag blir uppringd?
- När du svarar på samtalet samtalet från porttelefonen kommer en röst berätta att samtalet kommer från porten. Därefter kan du prata med personen vid porten
- För att låsa upp dörren trycker du på knapp 5 på din telefon.
Viktigt att tänka på
- Släpp aldrig in någon du inte vet vem det är.
- Porten får inte ställas upp på annat sätt än via den avsedda knappen.
- Vid problem med porttelefonen gör du en felanmälan via Driftia.
Faktaruta – Kort om porttelefonen
- Aktiv: Dygnet runt
- Dag (07–21): Namnlistan
- Natt (21–07): Telefonnummer
- Öppna porten: Tryck 5 i mobilen
- Portens nummer: 08-400 157 98
- Kontakt för ändringar: Styrelsen